Unni Nordkild Skjønsberg tok imot Kulturprisen fra ordfører Inge Solli.

Unni Nordkild Skjønsberg tok imot prisen fra ordfører Inge Solli. Foto: Ingeborg Løkling

Lokalavisa Varingen har i dag, 4. mai 2022, publisert ølgende på nett:

-Selve kulturprisen gikk altså til Nittedal Kunstforening, og leder Unni Nordkild Skjønsberg, som tok imot prisen på vegne av foreningen, fortalte at hun ble helt forfjamset da kommunen ringte.

– Da jeg hørte at vi hadde vunnet, glapp det ut av meg: «Har dere sett oss?».

Vi jobber så mye i det stille, bak kulissene. Vi setter opp og planlegger utstillinger, og lever for hver gang vi kan stille ut. Da betyr det mye at noen ser det arbeidet vi legger ned.

Det er formidlingen som står sterkest for Nittedal Kunstforening. – Vi ønske å legge til rette for gode kunstopplevelser for bygdas innbyggere. Vi ser at det er mange av de samme som går igjen på utstillingene, sier hun.

Det er spesielt fint å få prisen i frivillighetens år, mener Unni.

– Det er mange å takke for at vi får det til å gå rundt. Denne prisen er til alle i kunstforeningen!

Nittedal Kunstforening får årets kulturpris i Nittedal kommune

Harald Unstad, Anne Riste Skjelbreidalen og Sverre Ringard
Harald Unstad leder i 25 år, Anne Riste Skjelbreidalen kasserer i 30 år, og Sverre Ringard leder i 10 år. Ildsjelene fikk alle heder og ros på jubileumsfesten.

Kulturprisjuryen har talt – vinnerne er klare

Lokalavisa Varingen har i dag publisert ølgende på nett:

– Kulturprisjuryen i Nittedal kommune hadde møte tirsdag kveld, og innstilte vinner av kulturprisen og ildsjelprisen, samt påskjønnelse til en ung aktiv idrettsutøver og en ung aktiv kulturutøver, opplyser kulturkonsulent David Grant.

Kulturprisen

– Nittedal Kunstforening får kulturprisen for 2021. Juryen begrunner det med foreningens betydning som en viktig formidler av billedkunst og kunsthåndverk i over 50 år. Foreningen har vært viktig for kunstinteressen og -kompetansen blant Nittedals innbyggere, og tilbyr gjennom sine utstillinger et verdifullt utstillingsvindu for lokale kunstnere – profesjonelle så vel som amatører.

– 51 ÅR MED KUNST:  Nittedal Kunstforening feiret nylig et forsinket 50-årsjubilum. Nå kan Harald Unstad, Anne Skjelbreidalen, Sverre Ringard og de andre fortsette feiringen, for Nittedal Kunstforening får årets kulturpris i Nittedal kommune.

Prisutdelingen blir i Storsalen på Flammen tirsdag 3. mai kl. 19. Miljøprisen og tilgjengelighetsprisen vil deles ut samme kveld.