Fem Vestfoldkunstnere stiller ut hos oss

Fem Vestfoldkunstnere
F. v. Helle Farnes, Tove Sparvath Holmøy, Carina Skaug Kristiansen, Peggy Jørgensen, Anne-Lise Toverud

Kunstnerne Helle Farnes, Peggy Jørgensen, Tove Sparvath Holmøy og Carina Skaug Kristiansen kommer alle fire fra Olsgaard Atelierfellesskap i Tønsbergg. Anne-Lise Toverud kommer fra Åsgårdstrand.

De «Fem Vestfoldkunstnerne» stiller ut et stort utvalg av malerier i Nittedal Kunstforening fra 26. mars til 3. april.

Olsgaard Atelierfellesskap i Tønsberg stammer fra en gruppe på ca. 10 kunstnere som leide rom på den nedlagte Kjelle ungdomsskole fra 2007 – 2011. Da skolebygget skulle rives fikk kunstnerne tilbud om å leie i det store bygget på tomten Olsgaard, som tidligere rommet både husmorskole, yrkesskole og barnehage. I dag rommer Olsgaard Atelierfellesskap ca. 24 kunstnere som representerer et bredt spekter av kreative næringer som billedkunst, installasjon, design, kunsthåndverk, foto, tekst, arkitektkunst, forfatterskap, film, teater og mer.

Viser til olsgaard.n0

Carina Skaug Kristiansen - yellow twig

Carina Skaug Kristiansen arbeider med tegning, maleri og collage.

Motivene er ofte abstraksjoner av mennesker, relasjoner, følelser eller minner. Noen ganger ligner det landskap. Noe er i ferd med å oppløses eller dannes det? Som spor eller avtrykk i tiden.Carina har kunstutdannelse fra bl.a. Nordland kunst- og filmhøgskole.

For øvrig Bachelor i sykepleie fra Nord Universitet. Kunstterapi ved IKU – Institutt for kreativ utvikling og Helsefremmende veiledning ved Universitetet Sørøst Norge.

IHelle Farnes

Helle Merete Farnes har studert kreative fag og spesielt tegning i en årrekke, blant annet ved Asker Kunstfagskole. I tillegg kommer utdanning som webdesigner.

Hun er opptatt av å fortolke verdens mytologier, og da spesielt den norrøne. Symbolikk en viktig. Historie og myter, norrøne mønstre og runeskrift er kilder til motivene. I samspill med egne fantasimønstre og intuisjon får bildene sine særegne og hemmelighetsfulle budskap.

Helle praktiserer teknikker som blyant, pastell, tusj, akvarell, gouache og akryl. Noen motiver er tilgjengelige som Giclee (kunsttrykk).

IPeggy Jørgensen
Peggy Jørgensen

Peggy Jørgensen er utdannet ved Oslo Tegne- og maleskole, Asker Kunstfagskole og Statens lærerhøyskole i forming, Oslo.

Formspråket mitt er abstrakt/ekspresjonistisk. Jeg arbeider med maleri og collage i olje, akryl og mixed media. Jeg er opptatt av lysets karakter og skiftninger. Friheten ved å være i naturen er min største inspirasjonskilde. I en periode drev jeg mitt eget kunstgalleri, og min egen kunstskole. Dette gjorde jeg i løpet av en 10-års periode da jeg bodde i Middelfart i Danmark.

Jeg har deltatt på en rekke kunstutstillinger, samt utført flere utsmykningsoppdrag i Skandinavia, både privat og offentlig. Jeg deltok i World Art Games i i Croatia i 2013. Jeg skriver også poesi for bokutgivelse.

Tove Sparvatn Holmøy - Sommerstillhet

Tove Sparvath Holmøy er billedkunstner. Hun ble utdannet grafisk designer i 1986 og har jobbet mange år i diverse reklamebyråer i Tønsberg, og senere med design og illustrasjon i eget enkeltpersonforetak. Se wikipedia

Holmøy arbeider på heltid som kunstner innenfor ulike teknikker; tegning, akvarell, akryl og collage, samt litografi. Motivkretsen spenner fra halvabstrakte fjellandskap og trær til høner og haner. Hun er medlem av NFUK, Norsk forening for Uavhengige Kunstnere, samt medlem av Grafill og Grundernettverket. Hun er en aktiv utstiller og har deltatt på flere juryerte utstillinger og er representert på diverse gallerier. Hun har lang erfaring i å holde både fysiske og nettbaserte kurs innen tegning og maling, for private grupper og næringslivet.

I bildene til Tove skifter tematikken mellom store collage-malerier med fjell- og naturlandskap til maleri. Der var det blant annet temaer fra diverse opphold i Lofoten og Finnmark.

Anne Lise Toverud
Inne-Lise Toverud
Anne-Lise Toverud

Malerkunst er en malerisk uttrykksform som består i å lage bilder ved hjelp av farger på flater.  Det er motiver og scener fra mitt dagligliv, portrettmalerier, landskap, blomstermalerier, stilleben og historier fra min oppvekst og liv. Jeg maler og religiøse og mytologiske motiver.

På min vei møter jeg det som opptar meg -fuglene, trærne, blomstene -mennesker og dyr og sjøen med alle de vakre steinene som er som små figurer eller ansikter. Alt settes inn i mine filosofiske og psykologiske tanker.

Farger er en viktig del i mitt maleri. Det hele settes inn i en ny fortelling og historie. Anne Lise Toverud sier dette på annalisetoverud.no

På facebooksiden sin skriver hun om seg selv: Anne Lise Toverud er utøvende kunstner med malerier som hovedfokus. Bildene er inspirert av Edvard Munch, Renoir og Picasso, og har et drømmende uttrykk med mye symbolikk i seg.

Jeg har tatt utdanning ved Academy of Fine Arts i warszawa, og har magistergrad innen maleri og skulptur. I kunstakademiet fikk jeg pris som en av de tre beste elevene (1989-1994). Jeg har fått tildelt stipend fra Ahnespark i i Kassel i Tyskland, mottatt kulturpris i Åsgårdstrand og deltatt i juryerte utstillinger i Norge og Danmark.

Mine arbeider har mye symbolikk i seg med både figurativt og abstrakt innhold, og har inspirasjon og innflytelse fra kunstnere som Edvard Munch, Renoir og Picasso. Motivene er hentet fra naturen i Åsgårdstrand, nærliggende områder og opplevde situasjoner.

Håper du ønsker å se fleire bilder fra disse fem kunstnerne fra Vestfold. Velkommen til utstillingen på Utheim Grendehus!