Sommeren 2022 blir det kunsttur lørdag 27. august

Sensommerturen  går til Toten/Skreia til gamle  Balke kirke og Balkesenteret med retur via Hadeland og Glasslåven. Nærmere påmelding til turen kommer senere i sommer.

Balkesenteret

Barokk park, skulpturvandring, butikk med interiørartikler og lokalproduserte varer varierende med årstidene, samt stedets egen lunsjcafe. Åpent tirsdag – lørdag 11 – 16, mer informasjon på pederbalke.no

Gjennom sin praktfulle beliggenhet med panoramautsikt over Mjøsa, er Peder Balke-senteret et attraktivt tur- og reisemål. Veggmalerier av Peder Balke, gode utstillinger i historiske omgivelser, basisutstilling om Peder Balke, en restaurert barokkhage, Peders Fristelser er stedets lunsjrestaurant. Her kan du spise lunsj, ta en kaffe med ubeskrivelige kaker eller bestille catering. Butikken De 4 årstider er et viktig tilskudd for våre gjester. Lokale produkter innen håndverk, matvareprodukter med mere. Her kan du handle alt du måtte trenge av gaver av stort og smått, eller du kan bare rusle og kikke og se hva du finner. Som en portal over Strandvegen inn til garden, troner Sverre Wyller sin skulptur «Allium» som en gedigen 15 meter høy portal formet som en løk. Skulpturen er en del av prosjektet Skulpturstopp.

Peder Balke-senteret er et kommunalt galleri og kultursenter, etablert i 1986. I tillegg til å forvalte og formidle veggmaleriene av Peder Balke, formidler vi aktuell samtidskunst i sommerhalvåret. En fredet bygning fra 1700-tallet, huser galleriet. Her malte Peder Balke 12 veggmalerier vinteren 1834 for å dekorere salen. Vi er stolte av å kunne vise fram kunst av internasjonalt format her på Toten.

14. mai–25. september: LEVER HAR LEVNET – Beate Juell.

18. juni–28. august: Lars Elling og Håvard Homstvedt.

Turen hjem går via Hadeland og Glasslåven

Glasslåven viser denne  utstillingen

ANDREAS SIQUELAND I HØYLOFTET

SIGRID ESPELIEN I STALLEN

Utstillingsåpning: 18. juni kl. 13.00 – Utstillingsperiode: 18. juni – 28. august 2022
Andreas Siqueland. –  Cerca Grande

Andreas Siqueland (f. 1973) arbeider hovedsakelig med maleri, og har over mange år sett på relasjonen maleriet har til stedet der det lages og vises. Kropp, oversettelse, gjentagelse og minne er sentrale elementer i arbeidsprosessen. Arbeidet foregår både inne og ute, noe som er med på å bevisstgjøre valgene som tas underveis. De siste årene har Siquelands arbeider tatt form av omfattende installasjoner.

Sigrid Espelien. –  Å lese en murstein

En murstein er lokal og universell samtidig. Hvordan leser vi en murstein, hvis vi ser på den som et dokument? Formatet, fargen, grovheten, merker etter verktøy eller fingre kan si noe om tid, brenning, sted, teknikk og en kropp.