Variasjoner i teknikk og uttrykk

Eva Christin Laska – Silke Mathe – Marit Solum Smaaskjær

Disse tre kunstnere stiller ut sine arbeider hos oss og viser oss store variasjoner i teknikk og uttrykk i bildene sine

Kunstnerne sier dette med egne ord om sin billedkunst og viser med bilder sine visuelle uttrykk

Marit Solum Smaaskjær

Ofte med svart blekk og blyanter lager Marit sine detaljerte, svart-hvitt malerier. Inspirasjonen kommer fra naturen og arbeidene lar betrakteren ta del i fredfullheten som skogen besitter og lokker øyet til å lete etter mytiske skapninger mellom grenene på trærne.

– For Marit er skogen et sted som betyr frihet. Det er det meditative ved å gå i skogen, man samler seg, slapper av og får ny energi. Hun ønsker å gi skogen en følelse av menneskelighet og at du kan kjenne på gleden og roen hun opplever i skogen.

Motivene er bygget opp av sammensatte linjer i flere lag. I arbeidene er det ikke bare blekket som er i fokus, de hvite områdene som slipper lyset gjennom er like viktige.

Marit Solum Smaaskjær

– Mitt fokus er å bygge rom og jobbe med lys, det som skjer i mellomrommene mellom er viktig.Så er det mange rytmer også. Rytmene er i strøkene, i skogen og i meg.

Billedkunstner Marit Solum Smaaskjær bor og har atelier på Åskollen, Drammen. Med bakgrunn fra reklamebransjen har hun sin kunstneriske utdanning fra Nydalen Kunstskole hvor hun nå også er lærer.

Marit er medlem av Norske Billedkunstnere og Buskerud Bildende Kunstnere.

Alice in wonderland - Silke Mathe

Silke Mathe

I mitt arbeid utforsker jeg det skjulte, det uforklarlige, hemmelighetene som er skjult i dypet av den tilsynelatende virkeligheten. Mine arbeider utforsker det skjulte, det mystiske og det urovekkende, inspirert av både norske og japanske skoger. Jeg henter inspirasjon fra de skumle og mystiske fasettene i skogene i Norge og Japan.

Mitt kunstnerskap inkluderer oljemalerier på lerret og tre, kulltegninger og grafikk. I mine malerier er det vekslende mellom fine og ekspressive strøk, i vekslingen oppstår en atmosfære som nærmer seg et surrealistisk opphav. Jeg maler frem atmosfærer og perspektiver, både konseptuelt og i komposisjon, som stiller spørsmål til hva som er gjengitt av det faktiske, det virkelige, og det sanne. Hvordan gjengir vi en konstruert sannhet? Hva er en tidsløkke, hvem kan oppleve den oghvordan kommer en ut?

Min kunstneriske praksis smelter sammen påvirkningene fra min akademiske opplæring ved Nürnberg kunstakademi og min dype tilknytning til den strenge teorien om realisme som jeg fikk av min professor, berlinkunstner Johannes Grützke.

Into the forest II - Silke Mathe
the forest II - Silke Mathe

Mitt fokus er på å skildre tilsynelatende virkeligheter, søken etter sannheten og å forstå hva som ligger under overflaten.
Jeg henter inspirasjon fra de skumle og mystiske fasettene i skogene i både Norge og Japan.

Min tid i Japan og min fascinasjon for japanske skrekkfilmer har hatt en dyp innvirkning på kunsten min, noe som spesielt gjenspeiles i mine skogsbilder og mangalignende skapninger med deres karakteristisk store øyne.  De skanner miljøet som et kameraøye og sjekker om et angrep er nært forestående. Disse øynene gjenspeiler hvordan femininitet fortsatt presenteres og behandles i samfunnet vårt.

Samtidig utforsker jeg også Oslos urbane liv, Oslos flytende badstuer, det nye Munch-museet som et signalbygg i maritime europeiske hovedstaden. .

Min deltakelse i portrettmesterskapet på NRK inspirerte meg til å lage surrealistiske, store portretter av fremtredende norske personligheter som Edvard Munch, Edvard Grieg, Knut Hamsun, Henriette Steenstrup, men også av gigantiske manga og kunstige livsformer. Fascinasjonen for forholdet mellom mennesker og kunstig intelligens kommer til uttrykk i mine arbeider, mens jeg bruker både ekte modeller og utstillingsdukker, og bilder om kunstig intelligens i sosiale medier som utgangspunkt.

Playing - Eva Christin Laska

Eva Christin Laska

Eva Christin Laska er utdannet ved Kunst- og Håndverksskolen i Budapest, der hun spesialiserte seg som illustratør og grafisk designer.

Hun arbeider i skjæringspunktet mellom foto, illustrasjon og maleri. Hennes kunstverk kjennetegnes av en unik teknikk og uttrykksform.

Råmaterialet i Eva Christin Laskas bilder er vanligvis fotografi som hun bearbeider lagvis digitalt. Deretter bruker hun håndkolorering med pastellkritt, akvarell, bladgull og blekk for å tilføre bildene sine i en særegen karakter. Dette skaper en kombinasjon av det digitale og det håndverksmessige, og resulterer i kunstverk som er visuelt slående og fengende.

I tillegg til sin kunstneriske praksis har Eva Christin drevet Galleri Laska og hatt utstillinger både internasjonalt og nasjonalt. Hun bor og arbeider i Oslo.

Blue mountain - Eva Christin Laska
White mountain - Eva Christin Laska